top of page

Kas ir emocionālā inteliģence un kā to izkopt?

2024. g. 12. nov.

Emocionālā inteliģence ir spēja izprast un kontrolēt savas emocijas, kā arī atpazīt un ietekmēt citu cilvēku emocijas.

Emocionālā inteliģence (EI) parasti tiek sadalīta četrās galvenajās kompetencēs: pašapziņa, pašregulācija, sociālā apziņa un attiecību pārvaldība. Pētījumi rāda, ka 90% cilvēku, kas sasniedz augstus rezultātus, ir attīstīta emocionālā inteliģence.

 

Attīstot savu EI, tu vari kļūt par efektīvāku vadītāju un labāk veidot veiksmīgas komandas.

Šeit aprakstītas piecas emocionālās inteliģences prasmes un ieteikumi to attīstīšanai.

 


Pašapziņa

Pašapziņa ir spēja skaidri apzināties savus spēkus, vājās puses, emocijas, uzskatus un motivāciju. Lai gan tas var šķist vienkārši, pētījumi atklāj, ka 79% vadītāju piemīt vismaz viena “aklā zona” jeb joma, ko viņi uzskata par savu stipro pusi, bet apkārtējie redz kā trūkumu.


Vadītāji, kuri spēj apzināties un pārvaldīt savas emocijas, labāk uztver citu sajūtas un prot motivēt darbiniekus.

Harvard Business Review pētījumi liecina, ka komandām ar nepietiekami pašapzinīgiem cilvēkiem ir grūtības pieņemt labus lēmumus un risināt konfliktus.


Pašregulācija

Pašregulācija ir spēja kontrolēt savas emocijas, uzvedību un impulsus. Jo labāk tu izproti savas emocijas, jo efektīvāk spēsi tās pārvaldīt un reaģēt atbilstoši.

 

Ja tev ir tendence pārspīlēt emocijās, izmanto šos ieteikumus pašregulācijas uzlabošanai:

  • Pauze: Dod sev laiku apstāties un pārdomāt pirms atbildes sniegšanas. Ieelpo dziļi un izelpo, dodot sev 20 sekunžu pauzi, lai emocijas nomierinātos.

  • Atkāpšanās: Ja nepieciešams, uz brīdi aizej no situācijas – pastaiga vai īsa saruna ar draugu var palīdzēt tikt galā ar emocijām.

  • Emociju atpazīšana: Piefiksē, kādas emocijas jūti un kas tās izraisījis. Tas palīdzēs laikus sagatavoties līdzīgām situācijām nākotnē un reaģēt pozitīvi un pārdomāti.

 

Empātija

Empātija ir spēja izprast citu cilvēku pieredzi un emocijas. Saskaņā ar DDI pētījumu, vadītāji, kuri izceļas ar empātisku attieksmi, lēmumu pieņemšanā sasniedz par 40% augstākus rezultātus. Uzklausot savus darbiniekus un saprotot viņu vajadzības, vadītāji veido uzticību un palielina darbinieku iesaisti un motivāciju.


Motivācija

Motivācija ir spēja iedvesmot gan sevi, gan citus rīkoties. Motivēti vadītāji koncentrējas uz organizācijas mērķu sasniegšanu, ne tikai uz finansiālu atalgojumu. Viņi izvirza mērķus, pieņem izaicinājumus un saglabā optimismu, kas pozitīvi ietekmē komandas noskaņojumu un sekmē panākumus.


Sociālās prasmes

Sociālās prasmes ietver spēju uztvert un pārvaldīt savas un citu emocijas, efektīvi komunicēt un sadarboties. Emocionāli inteliģenti vadītāji spēj izjust spriedzi komandā un proaktīvi atrisināt konfliktus pirms to saasināšanās. Tādējādi viņi sekmē pozitīvu attiecību veidošanos un uztur veselīgu darba vidi.


Kā attīstīt emocionālās inteliģences prasmes?


Uzturi dienasgrāmatu

Dienas beigās pārdomā, kā noritēja tavas tikšanās, projekti un sadarbība – vai pieredze bija pozitīva vai negatīva. Pierakstot savas domas, tu vari atklāt atkārtotus uzvedības un reakciju modeļus, kā arī labāk izprast sevi un savu rīcību.


360 grādu novērtējums

Veicot 360 grādu novērtējumu, tu vari lūgt atsauksmes no sava vadītāja, kolēģiem un līdzvērtīgiem darbiniekiem, kā arī veikt pašnovērtējumu. Šis process sniedz vērtīgu ieskatu par to, kā citi uztver tavas stiprās un vājās puses, un palīdz atklāt “aklās zonas”, ko tu pats vari nebūt pamanījis. TRIVIUMS piedāvā mentora vadībā veikt 360 grādu vadītāju (un komandu) kompetenču novērtēšanu. Aptaujas rezultātā tiek iegūta strukturēta, daudzpusīga atgriezeniskā saite no dažādām perspektīvām, kas palīdz veidot objektīvu izpratni par vadītāja vai vadības komandas stiprajām un attīstāmajām pusēm.


Apmeklē kursus vai apmācības

Tiešsaistes kursi sniedz tev iespēju elastīgi iekļaut mācības savā grafikā. TRIVIUMS piedāvā emocionālās inteliģneces kursu uzņēmumiem. Trenere, Jolanta Armande, starptautiski atzīta vadības konsultante, apmācību laikā dos praksē pielietojamu paņēmienus, kas veicinātu spēju atpazīt un regulēt savas un arī apkārtējo emocijas, veidot labas savstarpējās attiecības gan privātajā, gan profesionālajā dzīvē.

bottom of page