Cilvēcīgums - daļa no zīmola

Cilvēcīgums - daļa no zīmola

Šobrīd arvien vairāk tiek novērtētas attiecības starp cilvēkiem. Notiek pārnese no B2B un B2C uz P2P (person-to-person) komunikāciju. Ir vērts aizdomāties, cik daudz klientu jūsu biznesam piesaista jūsu produkta vai uzņēmuma zīmols, un cik daudz patiesībā uzņēmuma īpašnieks, vadītājs vai darbinieks darbojas kā to magnēts?

Ikvienā nozarē klienti vai investori šobrīd vēlas aiz zīmoliem redzēt konkrētas sejas, personības, proti, CILVĒKU. Zīmoliem jākļūst "cilvēcīgākiem''. Tas nozīmē, ka jāveido lielāku sasaisti ar savu mērķauditoriju – darbiniekiem, klientiem, sabiedrības grupu pārstāvjiem vai pat investoriem.

TikTok, kura uzvaras gājiens šobrīd šķiet ir tikai tāds ieskrējiens, turpina to, ko iesāka Snapchat: uzrunāt sabiedrību ar reāliem cilvēkiem, ar to vajadzībām, interesēm, vājībām. Neizskaistināti, nepārspīlēti un pieejami ikvienam. Šis cilvēcīgums tiek sagaidīts no zīmoliem. Tajā skaitā arī no cilvēku personīgajiem zīmoliem. Ja Jūs pārstāvat korporatīvo zīmolu, atcerieties, ka Jums vajadzētu sava uzņēmuma zīmolam piešķirt cilvēka seju un dvēseli, lai klients tiešām justos tā, ka viņu izprot un spēj saprast.

Tas nozīmē – nebaidīties dalīties ar savu personību, veidojot profesionālu zīmolu. Nav detaļās jāklāsta par savu privāto dzīvi, bet ir uzskati, vērtības, intereses, kas parāda Jūsu personību un aizrauj un apvieno arī citus. Ja veidojat savu zīmolu, atcerieties būt autentisks, dabisks, uzrunāt ar savu zīmola pozicionējumu cilvēku vajadzībās.

Kam dot priekšroku - uzņēmuma vai personīgajam zīmolam?

Lielākā daļa uzņēmumu īpašnieki vai vadītāji neapzinās, ka viņiem ir personīgais zīmols. Vēl vairāk, ka personīgais zīmols ir papildus kapitāls, kuru varētu plānoti izmantot savas komercdarbības veiksmes stāsta veicināšanai. Turklāt, neapzinoties šo kapitālu un neliekot to plānoti lietā, tas patiesībā var kļūt arī par biznesa traucēkli.

Uzņēmuma vadītājs vai īpašnieks ar savu aizrautību, ar savām zināšanām un pieredzi, paziņu tīklu vai tīklošanās spējām, ar līderības spējām, idejām, ar klientu un darbinieku iedvesmošanu patiesībā ir tas, kas veido uzņēmuma DNS.

Labi investori vispirms izvērtē uzņēmuma vadītāju (viņa reputāciju) un tikai tad pievēršas idejai.

Piemēram, Īlons Masks un Ričards Brensons - abiem ir spēcīgi personīgie zīmoli. Abi tiek saistīti ar viņu biznesu, taču viņus atpazīst vairāk nekā tikai konkrētu uzņēmumu īpašnieku lomā. Vai piekritīsiet?

Uzņēmējam ar spēcīgu personību, izteiktu vērtību sistēmu un misijas apziņu ir daudz lielākas iespējas tikt plašāk novērtētam kā tikai, publiski veidojot savu atpazīstamību kā “izpildirektors” vai “īpašnieks”.

Īpaši tiem uzņēmējiem, kuru produkts vai pakalpojums ir pieredze, prasmes, zināšanas vai īpaši radīts dzīvesveida produkts, ir vērts investēt savā personīgajā zīmolā. Situācijā, kad klientam nepieciešams advokāts, viņš vēršas pie konkrēta advokāta, jo viņam ir spējas aizstāvēt viņa tiesības. Pacients dodas pie viena vai otra ārsta, reputācijas un viņa personīgā zīmola dēļ, nevis viņa pārstāvētās klīnikas zīmola iedvesmots.

Tāpat gurmāni dodas uz restorānu, jo tur varēs baudīt konkrēta pavāra gatavotu ēdienu. Protams, korporatīvais zīmols daudzos gadījumos arī palīdz, jo advokātam, kas strādā cienītā advokātu birojā, noteikti personīgā zīmola vērtība tikai paaugstinās. Tāpēc abiem zīmoliem ir vērts pievērst attiecīgo uzmanību.

Mūsdienās jebkurš jauns palīgs uzņēmuma konkurētspējas veicināšanai ir zelta vērts. Kāpēc gan neizmantot personīgo zīmolu?

Uzņēmuma zīmola aktivitāšu stiprināšanai izmantot influencerus – savus darbiniekus. 

Lieliskais darbinieks ir būtisks ne tikai profesionālās ekspertīzes un izaugsmes resurss, bet arī atpazīstamības, reputācijas celšanas un galu galā arī zīmola stiprināšanas palīgs.

Darbinieki tiek pieņemti darbā, jo izceļas ar zināšanām, profesionālo pieredzi, vērtībām, raksturu utt.. Proti, tiem ir atraktīvs personīgais zīmols. 

Daudzi no šiem darbiniekiem pievienojas jau kā atzīti (vai ar lielisku potenciālu) viedokļu veidotāji, nozarē augsti vērtēti profesionāļi, kuriem ir spēcīgs “uzticības reitings”. Tāpat tiem ir paziņu un tīklošanās loks, kuram bieži vien ir grūti piekļūt ar korporatīvo zīmolu. Uzņēmumam tas nozīmē, ka savā pulkā ir pievienojis resursu, kurš var sniegt pieeju jauniem klientiem, sadarbības partneriem un tāpat arī komunikācijas kanālam.

Ja šobrīd Jūsu uzņēmumā izmantojat vai vēlaties izmantot influenceru pakalpojumus, tad vēlētos vērst uzmanību uz to, ka Jūsu darbinieku vidū jau ir influenceri, kas var celt gan darba devēja zīmola, gan arī korporatīvā zīmola reputāciju. Ja darbinieks vēl nav izaudzis līdz influencera līmenim, viņam ir potenciāls par tādu kļūt.

Fakti rāda, ka šajā laikā dod priekšroku komunikācijai starp diviem cilvēkiem (P2P). Darbinieka potenciālu korporatīvajā komunikācijā būtu grēks neizmantot. Lai to varētu darīt, uzņēmumam ir jāatbalsta darbinieka personīgā zīmola izveides un kopšanas iespējas.

- 90% cilvēku vairāk uzticas pazīstamas personas rekomendācijām kā uzņēmuma komunicētām rekomendācijām (Nielsen).

- Ja darbinieks sociālajos kontos dalās ar uzņēmuma ierakstu, tas sasniedz par 516% vairāk mērķauditorijas kā korporatīvā zīmola ieraksti un ja darbinieks savā kontā ieraksta ziņu par uzņēmumu, tā sasniedz par 24 reizēm vairāk interesentu, salīdzinot ar korporatīvā konta informāciju (Pam Moore).

- Pārdošanas kontakti, ko darbinieks ir ieguvis savu sociālo mediju komunikācijā, konvertējas 7 reizes vairāk kā korporatīvie pārdošanas kontakti (Forbes).

Zemāk vairāki piemēri tam, kā uzņēmums var atbalstīt darbinieka personīgā zīmola izveidi un kopšanas iespējas.

1. Personīgais zīmols daļa no darba devēja stratēģijas

Uzņēmumam stratēģiskā līmenī jānosaka, ka darbinieka personīgā zīmola stiprināšana ir daļa no darba devēja zīmola stratēģijas. Piešķirot šim jautājumam stratēģisku nozīmi, darba devējs signalizē savu attieksmi pret darbinieka pašattīstību un vērtību.

2. Personīgais zīmols daļa no uzņēmuma politikām

Ieviešot fokusu uz darbinieka personīgo zīmolu uzņēmumā, noteikti ir jāpārskata uzņēmuma iekšējas politikas un kārtības, kur un kā darbinieki drīkst izteikties par uzņēmumu un savu zīmolu sasaistīt ar korporatīvajām aktivitātēm.

3. Personīgā zīmola stiprināšana - bonuss pie atalgojuma

Viens stratēģijas iedzīvināšanas piemērs ir izveidot īpašu personīgā zīmola stiprināšanas programmu darbinieku piesaistei. To var piedāvāt kā bonusu rekrutēšanās procesā, kas būs saistošs tiem darbiniekiem, kurus konkrētā loma interesē no izaugsmes un attīstības viedokļa.

4. Vide personīgā zīmola kopšanai

Uz šo iespēju jāskatās divos rakursos: 1. darba devējs piedāvā profesionālās izaugsmes un attīstības iespējas. Kopjot personīgo zīmolu, ikviens cilvēks attīsta gan profesionālās iemaņas, gan arī prasmes, kas nepieciešamas, lai stiprinātu savu konkurētspēju darba tirgū. 2. uzņēmums var sniegt iespējas tieši darbinieka personīgā zīmola attīstībai. Piedāvāt darbiniekam uzzināt, kas vispār ir personīgais zīmols, kā to izveidot un kopt.

5. Pieeja uzņēmuma komunikācijas platformai un instrumentiem

Pievienojoties uzņēmumam, darbiniekiem automātiski rodas jaunas iespējas. Proti, te var minēt plašu instrumentu loku: iespējas darbiniekam publiski uzstāties kā ekspertam, publicēties medijos vai arī uzņēmuma blogā, u.tml.. Darbiniekam tiek sniegta piekļuve uzņēmuma kontaktu tīklam, kas dod iespēju tam nostiprināt savas eksperta pozīcijas.

Pēc šāda pasākumu plāna ieviešanas, darbinieka piesaistes līmenim ir jābūt stiprākam un, turklāt, kā fakti norāda, tad arī daudz kaislīgākam sava darba devēja atbalstītājam. Tas noteikti stiprinās darbinieka pārliecību neuzķerties uz konkurentu pārvilināšanas makšķerēm.

Neaizmirstam par būtisko - viss sākas ar pirmo iespaidu

Pozitīva pirmā iespaida radīšana ir pirmais solis turpmākai veiksmīgai sadarbībai ar potenciālo klientu, sadarbības partneri, investoru vai jaunu darbinieku. Jebkuram cilvēkam uzstājoties, pirmais, kas ir jādara, ir jāiepazīstina ar sevi. Tas ir izšķirošais brīdis, kad klausītājs izvērtē – būs vērts klausīties vai arī nē.

Svarīgi ir izpratne par pirmā iespaida veidošanu - kā veidot pirmo iespaidu par sevi, kā spēt izvērtēt citu cilvēku atstātu pirmo iespaidu par sevi un to ietekmējošus apstākļus. Joprojām aktuāli, kā veidot paliekošu pirmo iespaidu gan saskarsmē klātienē, gan attālināti.

Vai esiet gatavi stiprināt sava uzņēmuma konkurētspēju?

Ilzes Rassa - komunikācijas arhitekte un personīgā zīmola meistare ar 20 gadu praktisko pieredzi.